Friday, April 1, 2011

Sifat hasad dengki !




"Budak ni , keje die memekak je . Mentang-mentanglah dah beli motor baru . Die ingat ni jalan bapak die ke . HAH ?!"

Knape kite nak dengki dengan orang . Tu motor die , sukati dielah . Nak tunggang style terbang ke , style muka cium jalan ke, lantak die lah .

Drpd korang , korang ade motor ke yang bising2 , mengumpat pasal die ney . Takde ? Kalau takde , senyap je lah .





"Aikk , mase tu naek motor baru memekak je . Tp sekaraang ni , naik basikal . Basikal Fixie pulak uh . Dah la badan gemok . Tak bocor ke tayar ?"

Die naik basikal pun korang dengki jugak . Naik basikal kire okeylah tu , dpt sihatkn badan , tak memekak mcm sebelum ney n mengurangkan lapisan ozon .

Korang ade ke basikal ? Lagi-lagi basikal Fixie mcm die tu . Takde? So , takyah la bising2 .

Cerita di atas tadi hanyalah contoh semata-mata . Sifat dengki ni memang lah satu penyakit yang tak boleh di buang .

Dengki boleh menyebabkan bermacam-macam dosa .




"Hindarilah sifat dengki kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering." (HR Bukhari dan Muslim)

Betapa indahnya hidup yang Allah swt anugerahkan buat hamba-hambaNya yang beriman kerana tidak ada satu gerakan hati dan fizikal pun yang berakhir dengan sia-sia. Semuanya bermakna.

Sungguh rugi mereka yang tidak mampu memahami indahnya hidup dalam persaudaraan iman. 

1. Ada kebencian dalam hati. 

2. Ada permusuhan dalam diri.

3. Ada dengki yang tiba-tiba mendominasi.

Ada Pembangkangan Di Sebalik Dengki 

Jika diteliti sekilas lalu, dengki menunjukkan wujudnya ketidakberesan antara seseorang dengan orang-orang tertentu


Setakat ini sahaja kita untuk hari ini . Adik- beradik berebut nak on9 . Sekali lagi minta maaf atas segala kesulitan dan kesalahan . Jika mahu mengenali sifat hasad dengki dengan lebih mendalam , hanya klik di bawah ini . Sekian . Assalamu`alaikum ! 

1. 
\http://mykonsis.org/v3/index.php?option=com_content&view=article&id=13:hasad-a-dengki&catid=2:artikel&Itemid=4
2. http://www.syokarticle.com/index.php?option=com_content&view=article&id=173:tip-tip-mengelak-perasaan-hasad-dengki-&catid=51:fikrah&Itemid=88

No comments:

Post a Comment