Friday, April 22, 2011

Setiap Masa Penentu Juara

" Ala , lepak la jap . Kn byk mase lagi ni . Lagi 10 minit je pun , apelah sangat  . Tak lama , ko rilek je la."

Siapa kate 10 minit tak berharga ?
Siape kate 5 minit tak berharga ?
Dan siapa kata 1 MINIT tak berharga ?

Jawapan yang TEPAT adalah setiap mase itu berharga .
`Masa itu emas` kankankan .

Tak percaye jugak ?
Tengok tak Pertandingan Sorak Antara Unit Beruniform ?
Juri nak tengok berapa minit ?
1 minit je kan .

Tapi berlatih mcm nk tercabut je kaki .
Berlatih berhari-hari , bahkan berminggu-minggu pun ade .
Tapi juri nak tengok persembahan tu berapa minit ?
SEMINIT ?

FUHH ! Berharga jugak seminit tu .
Kerana seminitlah PENGAKAP LELAKI juara .  The best comander among the best . MUHD TALHA MUTHALIB
Kerana seminitlah PENGAKAP PEREMPUAN naib juara
Dan kerana seminitlah PBSM LELAKI juara . Hebat lah AJWAD !

Kan Muadz dah cakap , setiap masa tu berharga . Walaupun sesaat.
Tak percaya ?

Tengok acara lumba lari . Kebanyakan peserta yang memisahkan tempat pertama , kedua dan ketiga adalah SESAAT .
Jadi , hargailah setiap masa yang ALLAH berikan .

Gunakanlah setiap masa itu dengan sebaik-baiknya seperti berzikir , membaca al-quran .
Seboleh-bolehya , kurangkanlah mencarut dalam setiap masa itu ( kalau Muadz ade mencarut , tegur eea) .

Jadi , kalau kita mempunyai banyak masa yang kita tak tahu nak buat ape , buatlah ape2 aktiviti yang BERFAEDAH . Contohnya , membaca buku , berzikir , usrah , dan macam2 lagi lah !

Okeyh , sampai disini sahaja !

MORAL OF THIS STORY :

1. Hargailah setiap masa yang ALLAH kurniakan .
2. Isilah masa lapang dengan perkara2 yg berfaedah .
3. Berikan tepukan kepada pemenang2 pertandingan sorak
4. Yang tak menang tu , taun dpn MUNGKIN ade lagi peluang . INSHAALLAH
5. PENGAKAP JUARA ! Tepuk tepuk tepuk tepuk PENGAKAP !

Jumpe lagi pada edisi akan datang . Renung-renungkan . Dan selamat beramal . Assalamu`alaikum !

3 comments:

  1. done follow u..blog yg bagus..

    ingin mendapatkan wang dgn mmbuat blog?
    layari...http://internet-marketing-super-sistem.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. saye anak hebat! yeaaay :D haha
    betul tu muadz,masa itu ibarat pedang :D
    thanks follow blog akak.tapi segan lah,watpe lah follow,bukan ada pape.hihi :/

    ReplyDelete